NAZWA PROJEKTU

Dworzec Łódź Fabryczna

ZAKRES INWESTYCJI

Nowy podziemny dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi.

Tory kolejowe będą ulokowane 16,5 metra pod powierzchnią terenu. Stacja będzie posiadała cztery perony i osiem torów. Projekt przewiduje także powstanie dwuprzestrzennego tunelu: dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego oraz dla kolei dużych prędkości. Długość budynku dworca wyniesie 350 m (dotychczas 70 m), a szerokość 85 m (obecnie 16 m). Zmodernizowana stacja będzie w stanie odprawić 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie (nawet do 200 tys. dziennie).

Nowoczesny dworzec stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolei aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Tak przebudowany dworzec umożliwi włączenie do projektowanej w przyszłości obsługi linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. By linia powstała konieczny jest dodatkowy układ podziemnych tuneli, łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Szybki pociąg, relacji Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław skróci podróż pomiędzy stolicą a naszym miastem do ok. pół godziny, przyspieszając znacząco dojazd do Wrocławia i Poznania, i dalej – do Pragi i Berlina.

Wykonawcą prac jest konsorcjum czterech firm

  • Torpol (Poznań)
  • Astaldi (Włochy)
  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (Mińsk Mazowiecki)
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” (Zawiercie)

Łączna wartość inwestycji to ponad 1,75 mld zł brutto.

Głównym dostawcą betonu do wykonania konstrukcji dworca i tunelu jest P.P.M.B. Bosta Beton Sp. z o.o. Ilość betonu, która zostanie dostarczona wyniesie ok 600 tys. m3